15 Kasım 2014 Cumartesi

Reddediyoruz Sahte İlahları

Reddediyoruz tüm putları
Allah'tır bizim İlahımız
O yeri ve göğü yaratandır.
O bizi ve atalarımızı yaratandır.
Olacaksa bir kanun bir yasa
Allah'ın kitabına göre olmalıdır.
Çünki Allah hem yaratandır
Hem emredendir/emirleri olandır.
Özgürlük budur.
Yatağında akan suyun akışı gibidir bu hal
Fıtratımızın rahat akacağı yataktır Allahın şeriatı/kitabı
***
İnsanları putlaştırmak
Tarihten gelen bir hastalık ve bir zaaf
Hayran olunacaksa bir zata
Bu her daim Allah'tır ve Allah olmalıdır.
Seni yaratan ve yaşatan
Annen değil baban değil atan değil liderin değil
İdeolojin değil ırkın değil bayrağın ve toprağın değil
Allah'tır Allah...

10 Kasım 2014 Pazartesi

Ehli Sünnet Müdaafacıları Üzerine - Bülent Şahin ERDEĞER

Ebubekir Sifil, İhsan Şenocak gibi popüler isimlerle gündeme gelen Ehl-i
Sünnet Korumacılığı ve saldırganlığı ne zaman başladı
İlk dalga, Cemalettin Afgani  EBU'L A'LA EL MEVDUDİ,Seyyid Kutub Nebhani, İbni Teymiye gibi öncülerin 60'lı yıllarda çeviri eserlerle muhafazakar düşünceye alternatif olarak Türkiye İslamcılığı'nı mayalamaya başlamasına tepki olarak ortaya çıkmıştı. Tarikat-Tasavvuf-4 mehzeb taklidi'ni savunmak için "mezhepsizler" "müçtehid taslakları" gibi söylemlerle saldırılmıştı... Başını da Ali Nar, Mehmed Şevket Eygi, Necip Fazıl ve Mısıroğlu gibi isimler çekiyordu...

2. Dalga ise 90'larda yükselen İlahiyat fakültelerine karşı başladı. İşte Sifiller o dalganın temsilcileri. Özellikle bir yandan Ankaraokulu ve İslami Araştırmalar/İslamiyat dergilerinin öte yandan Haksöz Okulu, Akabe, İktibas, Çekmegil'in Nida gibi Kur'an merkezli dergilerin başlattığı sorgulama ortamına karşı Ehl-i Sünnet Müdafaası'nın akademik dolulukla tekrarlanması ve Akademik bir Cevap verilmesi kompleksinden kaynaklanıyordu. Önce İnkişaf ile başlayıp Rıhle ile devam eden serüvenin kısa özgeçmişi bu...

Sifil ve Şenocak bir "Ehl-i Sünnet" savunuyor. Bunun resmi tarihini de şöyle özetliyorlar:

1-Sahabe "fitne döneminde" içtihad ettiler Hz. Ali de Muaviye de haklıdır.

2-Selef diye blok bir nesil vardır. Selef temel konularda akaid ve fıkıhta ortak bir görüşü savunur. Örneğin Kader vb. konularda...

3-Halef de 4 Hak Mezheptir ve bu 4 Hak Mezhep=İslam'ın kendisidir.

4-Osmanlı dönemi yaşanan İslam meşrudur tasavvuf ve tarikatlar=İslamdır.

5-Bu İslam olduğu için farklı her görüş bidattir, sapıklıktır vs...

Ben bu algıya kökten karşı çıkıyorum. Kısaca şöyle cevaplayabiliriz:

C-1-Sahabe içtihad etmedi arasında Kur'an ve Sünnete sadık kalanlar ve kalmayanlar vardı ve bir iktidar savaşında önemli bir kriz yaşandı. Bugün yaşadığımız bölünmenin kökenlerinde Muaviye'nin darbesi var... "Muaviyeci İslam" var...

C-2-Selef diye blok bir nesil yok. Selef döneminde de bugün olduğu gibi akaid ve fıkıhta çok farklı eğilimler ve ekoller vardı. örneğin Kader vb. konularında...

C-3: Hak mezheb kavramı da İslam'ın Sünnilikten ibaret olduğu anlayışı da batıldır mezhebi din edinmektir.Ehl-i Kıble olan diğer görüşleri aforoz etmektir...

C-4: Osmanlı da blok bir yapı değildir resmi ideolojisi Kur'an ve Sünnet açısından çok ama çok sorunludur...

Sifil bu konuşmasında Ayetleri ancak "Selef onayından" geçerse kabul edin diyor... Kim Selef? Ehl-i beyt imamları mesela İmam Kasım Ressi selef mi? Hasan Basri Gaylan Dımeşki, Cad bin Dirhem vb. niye selef değil? Kim belirliyor bunu? Onlar değil "Selefi Salihin" Seleftir deniyor bu sefer...

Kur'an mı Selef'e Selef mi Kur'an'a uyacak?

Selefiler de sizi Selef'e davet etmiyorlar mı? Selef'te tevessül vb. konular nasıldı siz gerçekten selef'e mi tabisiniz? Bu sorular uzar gider...

29 Ekim 2014 Çarşamba

İnanç Psikolojisi 1 - Nevzat TARHAN

İnsanca yaşamak, kendini gerçekleştirmek ve hayatını yeniden inşa etmek yeni uygarlık arayışının
çabalarıdır. (14)
//
İnanç denildiğinde dogmatik olan, mitolojik yönleri ağır basan, sorgulanamayan inancı anlamak yeterli değildir. Sorgulanamayan, bilimsel yöntemlerle test edilmeyen, üzerinde çalışma yapılmamış, akıl yürütme yöntemleri ile incelenmeyen hiçbir inanç sağlam değildir. Sağlam olmayan bir inanç temeline oturmuş din ise, insanın psikolojik sağlığında kalıcı bir etki bırakamaz ve iyi bir yol gösterici olamaz. (14)
//
En yakın yıldızın 4 bin ışık yılı mesafede olduğunu evrenimizde, insanın ne kadar küçük olduğu aşikar. (15)
//
Akıl insana, tapınmaya değer bir yaratıcının olması gerektiğini söylerken; DNA'da insanın kader programını göstermektedir. (15)7
//
Özgür düşünen, sağlıklı fikir üretmek isteyen modern insanın, sağlam inanç ve dinin getirdiği güzelliklerden mahrum kalmaması gerekir. Dindar insan da yeni uygarlık anlayışında pozitif bilimin getirdiği tasavvurdan, metodolojiden ve bireysel mutluluk araçlarından yararlanmalıdır. (16)
//
Mantık yürütme sonunda onaylanıp, gönülden doğrulanan fikirler, inanca dönüştüklerinde daha kalıcı bir temel dayanağa sahip olurlar. (19)
//
Özgür irade ile onaylanmayan inanışlar çoğu zaman geçicidirler. (19)
//
Marsel Mesulam insan beyninin %90'ının duygu, düşünce ve davranış işlemdiğini, beş duyu ile ilgili işlemlerin ise sadece %10'unu kapladığını söylüyor. (21)
//
Beş duyumuz yemek, içmek, barınmak ve üremek için yeterli iken; medeniyet üretmek, akıl yürütmek, muhakeme yapmak, evrene hakim olmak, insani değerleri geliştirmek, felsefi arayış içinde olmak, kutsala inanmak bu sınırlı duyularla yeterince açıklanamaz. (21)
//
Hayatı anlamsız gören kişinin yaşamak için sebebi kalmadığında, toplumsal katılıma sırtını döner. (23)
//
Maddenin arka planı, onun anlam boyutudur. Soyut kavramlar somut olgulara anlam katar. Bildiğimiz her şeyi, her cismi soyut kavramlarla oluştururuz. Soyut ve sembolik düşünce, her şeyin "doğa"sını ortaya çıkarır. (23)
//
Somut yani maddesel evrenle, soyut diye adlandırdığımız anlamsal evren arasındaki dengeyi fark
eden ve korumaya çalışan insan hakikate ulaşacaktır. Somut evren bitkisel ve hayvansal düzey evrenidir. Soyut evren insani boyuttaki evrendir. (24)
//
Darwin ve Freud'a göre insan ile böcek aynıdır. (24)
//
Nasıl ki kitabı kitap yapan mürekkep ve kağıt değil de içindeki mana, bilgi ve geleceği aydınlatabilme kapasitesi ise, insanın değeri de onun gayesinde gizlidir. (25)
//
Antika bir eserin kıymeti demirciler çarşısında bir lira, antikacılar çarşısında bin liradır. (25)
//
İşte insanı da kıymetli kılan evrenin yaratıcısıyla olan bağı, mensubiyeti ve taşıdığı anlam boyutudur. (25)
//
Hayali güzelliğe aşık olanlara, platonik aşk denilmiştir. Eflatuncu bakış, evrenin manevi yapısı ile ilahi düzenin tapınmaya değer olduğu kanısını taşımaktadır. (25)
//
Günümüzde tapınmaya değer bir düzenin inkar edilmesi sonucu Tanrı'sı olmayan kiliseleri görmekteyiz. (25)
//
Şizofreni gibi akıl hastalıklarında hayal ile gerçek arasındaki sınırları algılama bozulduğu için kişi halisünasyonlara inanır ve yanılsamalar oluşturur. (27)
//
Kilise Galileo'ya karşı çıktığı zaman, o kendisini şöyle savunuyordu: "Tanrı insanların doğayı incelemesini istemeseydi, onlara beyin gibi bir organı vermezdi." (30)
//
Einstein ise Tanrı'ya inandığı halde ama dinler hakkında bilinmezci olduğu söylenmektedir. O da "Ben evrenin nasıl yaratıldığı ile ilgileniyorum; neden yaratıldığı ilgi alanım değildir" demiştir. (31)
//
İnana bir insan, inandığı şeyin gerçekliğini merak etmiyor ve araştırmıyorsa, bu inancı temel bilimsel ilkelere uymayacaktır. Zira inancın hakikatine dair sorgulama olmadan o bilginin yaşamı şekillendirmesi çok zordur. (31)
//
İnanma, sorgulayarak gerçekleştiğinde kalıcı olur. (31)
//
Diğer yandan kendi inancının sağlamasını yapan ve buna güvenen insan, inancını başkalarıyla tartışmaktan kaçınmaz. (31)
//
İnançlara güvenen kişiler teslimiyetle inanmanın hoşnutluğunu terk etmeden, teemmülle yani derin düşünce ile inanmanın sağlamlığını da yaşayan çağdaş dindarlardır. (32)
//
Yaratıcının kontrolünde olan bir evrim, dini öğretileriyle örtüşür. Doğal seleksiyonda türler arası geçiş yapan bir ayıklanma kanıtlanmamıştır. (34)
//
İlahi kontrolün hakim olduğu bir evrimin olması, ilahi hedefe aykırı düşmez. (34)
//
Tanrı'ya ihtiyacı olmadığını söyleyenlerin her şeyden önce evrim hipotezinin kanıtlanmış bir bilgi olmadığını kabul etmeleri gerekir. (35)
//
DNA zincirimizde Tolemer adında bir protein molekülü vardır. Tolemer, DNA'nın ömrünü yani kaç defa bölünebileceğini belirler. Matematikte olasılık hesaplarına göre 10^50 imkansız kabul edilir. Tolemerin kendi kendine rüzgar ve şimşeklerle dizilme olasılığı 10^625'dir. Yani olasılık hesaplarına göre 10^50'nin çok üstündedir. ve bu da tesadüfi varoluşun imkansız olduğunu göstermektedir. DNA'nın tek bir protein molekülünün bile bu derece ince bir hesaba dayanması, evreni de tesadüfi varoluşla açıklamanın imkan dışı olduğunu gösterir. (36)
//

Cumhuriyet Üzerine Notlar

2014'e geldik.. Hala tek adam fetişizmi sürüyor..
Üstelik Allah'ı bir gram dikkate almayan..
Allah'ı dışlayan, reddeden bu sisteme ve tek adamına asla gönlümüzde yer vermiyoruz..
Şu ayete bakın:
"Deki: Emretmekte, yaratmakta Allah'a aittir." A'raf Suresi 
Biz işlerimizi de Allah'ın emirlerine göre yapmalıyız.
Aksi halde O'nu hayattan dışlamış oluruz.
Söyler misiniz ey okumuşlar!
Müslümanlığımızı 'battı balık yan gider' mantığıyla mı sürdüreceğiz?
İmanımızı tazelemek demek sadece hergün Kuran okumak değil,
İmanımızı tazelemek her gün red bilincini tazelemekle olmalı...
La... La... La... La... La... La... La... Önce La...
sonra da İllallah...
*
Cumhuriyet rejimi laik/seküler/baskıcı kesimlerin elinden çıktıkça biraz kendi öz ruhuna dönmüş oluyor. Aksi halde bir zulüm düzeni olarak devam ediyor olacaktır. Nitekim 90 yılı ortadadır.
Bununla birlikte ciddi ve gerçek bir şekilde İslam'la aziz ederse kendini halkın gönlünde daha da yer eder....
İnsanlık tarihi ile yaşıt aziz İslam'ın siyasal etkinliğini Kitaba ve Elçi'ye göre ortaya koyarsa o zaman değerini bulmuş olur Cumhuriyet...
Cumhur, kendisini yaratanın yasalarına aykırı yönetildiği zaman kendisine zulmedilmiş olur. (2020)
*
Biz bunları yaşadık ve gördük. Bize birçok cumhuriyet neslinin köksüz insanı, idareci ve öğretmen olarak gelip, "Sizin yüksek öğrenimde ne işiniz var? Şimdi gidin, köylerde, şehirlerde imam olun. Laik ve demokratik cumhuriyetin, eşi bulunmaz bir sistem olduğunu, ayetler, hadisler okuyarak bu millete anlatın." dediler. (26)
-Hayrettin Karaman-
*
Laik kesim ne kadar da küstah?
Hem sözde laikler hem de hutbemize karışıyorlar.
Halkın aklıyla oynuyorlar.

Cumhuriyeti ise utanmadan istismar ediyorlar.
Pişkince yazıp çiziyorlar.
Ceberrut rejimi bize cumhuriyet diye yutturacaklar. Şimdilerde az biraz gücü kırıldı diye unutmaya hazırız biz de(!)...
Ama kendi Kitab'ını bilinç düzeyinde içselleştirememiş müslümanlar bir bir yutuyor zokaları. Samiri'nin tuzağına düşen bilinçsiz İsrailoğulları gibi..

1923'teki Cumhuriyetten önce 6 defa mebusan seçimleri yapılmış. 23'ten sonra tek adam+tek adam rejimi yeniden başlatılmış. Hem de çok acımasız ve sert bir şekilde... Savaş yorgunu halkın inanç ve kültür kodları ile oynayarak..(2022)
**
Cumhuriyet..

Anahtar kelimeler: tek parti, parti kapatma, ulu önder, türkün amentüsü, kuran öğrenimi yasağı, Milli şef, harf düşmanlığı, şapka zorbalığı, ne mutlu.....
Bir de Müslüman muhafazakar olup bu anahtar kelimeleri kanıksayanlar...

Not: Bizim için asıl cumhuriyet meşrutiyet-i meşru'a'dır. Şer'i meşrutiyet.. Şer'i cumhuriyet..
Yoksa biz ne saltanatçıyız ne de istibdatçı...(2021)
*
Cumhuriyet rejimi laik/seküler/baskıcı kesimlerin elinden çıktıkça biraz kendi öz ruhuna dönmüş oluyor. Aksi halde bir zulüm düzeni olarak devam ediyor olacaktır. Nitekim 90 yılı ortadadır.

Bununla birlikte ciddi ve gerçek bir şekilde İslam'la aziz ederse kendini halkın gönlünde daha da yer eder....

İnsanlık tarihi ile yaşıt aziz İslam'ın siyasal etkinliğini Kitaba ve Elçi'ye göre ortaya koyarsa o zaman değerini bulmuş olur Cumhuriyet...
Cumhur, kendisini yaratanın yasalarına aykırı yönetildiği zaman kendisine zulmedilmiş olur.(2018)
**
Cumhurıyet ülkeyi düşmandan kurtarmanın adı degil yeni rejimin adı.Sankı ülkenın kurtuluş bayramıymış gibi anlatıyorlar.
İşin dahada acısı Cumhurıyetın(tek parti saltanatı) yok saydıgı, ezdigi, mağdur ettigi ,ötekileştirdigi müslümanlara, Kürdlere, alevilere, yoksullara ,ezilenlere bunu kutlatırıyorlar.
Örgütlü mutlu azınlık iyi sihirbazlık yapıyor, şapkadan tavşan cıkarıyor..
(Ramazan Yılmaz)

19 Ekim 2014 Pazar

İslami Kimlik İlkeler ve Hareket

-Tevhid akidesi, bilgi ve eylemi birbirinden ayrıştırmayan dinamik bir inançtır. (18)
- Bilgisiz bir eylemin ilkelerden çok, duygulara dayanan yüzeysel bir kalkış olduğu doğrudur. Ancak diğer taraftan amelsiz bir bilginin de hamallık olduğunu ve amelsiz söylemlerinin kınandığını Kur'an bilgisine sahip olanlar çok iyi bilmektedir. (23)
-Sahih bilgiye dayanmayan eylem, körlükten kurtulamaz. Ancak Kur'ani bilgiyi düşünce düzeyinde tutan ve amelleştirmeyen tavır ise, İslami yaşam açısından sahih bir inanç ve sahih bir tutum sayılmaz. (24)
-Direnişi güçlendirmenin yolu, Kur'an dışı kabuller ve eklektik anlayışlarla üreyen hastalıklardan bizi arındıracak olan "ıslah projesi"nin yaygınlaştırılmasından geçer. (47)
-Direniş ve ıslah; tevhidi, fikri ve siyasal boyutuyla kavrama eylemidir. (47)
-Tevhidi şahitliği üstlenecek yeterli bir yapı oluşturmadan, gerekli ve yeterli donanıma sahip olmadan öncelenen   bir iktidar hedefi yanlıştır. (47)
-Hayır ve hasenat amaçlı çaba ve tavır, toplumu kuşatan ve tevhidi iktidar kılma amacı taşıyan sürekli bir eylemliliği değil; cami ve Kur'an kursu yapma, yurt ve okul açma, yoksul doyurma, sadece mevcut durumun nisbi bir iyileşmesine katkıda bulunma gibi mevzi ve sınırlı çabaların ifadesidir. (49)
-Devrimci eylem ve ıslah çabası , bozulanı kökten değiştirmeyi ve tevhid ve adaleti ikame etmeyi amaçlayan sürekli, kuşatıcı, bağlayıcı ve disiplinli bir mücadeleyi gerekli kılar. (49)
-İslami mücadele sorumluluğumuz, Müslüman olduğumuzu bilinçli olarak idrak ettiğimiz anla başlar. (49)
-İslami mücadele, ne sadece teorik sorunlara hapsolmuş bir fikir kulübü faaliyetidir; ne de düşünsel üretime ve eğitime önem vermeyen salt siyasal bir harekettir. İslami mücadele, mektep ve hareket anlayışlarını aynı anda içinde barındırmalıdır. Hayat bir bütündür. Kendimizi yetiştirme ve cemaatimizi oluşturup geliştirme çabası, düşünsel ve teorik kazanımlara bağlı olduğu kadar, mücadele içinde ortaya konulacak bir eylemliliğe de gerekli kılar. Günlük programlar dahilinde eğitimimiz geliştirilecek, Kitaptaki ve evrendeki ayetler kavranacak ve bu çabalarla birlikte günün her anında "lailahe illallah" şiarının bilinciyle Rabbimize kul olduğumuz hatırlanacak, batıl inanış ve şerden uzaklaşılacak ve onlara itaat edilmeyecektir. (50)
-"Kur'an nesli" diyebileceğimiz bir oluşumun gerçekleşemediği coğrafyalarda mesaimiz öncelikli olarak bu oluşumun tesisi için harcanmalıdır. (58)
-İslami tebliğ, ancak tevhid ve adaletin şahitliğini üstlenen bir mücadele sıcaklığı içinde yerine getirilecek bir eylemdir. (59)
-İslami mücadelenin ilk safhasında bulunanlar veya konumlarını kıtal öncesi bir merhaleyle açıklayanlar;  fiili direniş şartlarıyla veya kıtal zorunluluğu ile karşı karşıya kalan diğer İslami çalışmaların eylemlerini eleştirmekten ziyade anlamaya ve haklılığı oranında sahiplenmeye çalışmalıdırlar. (59)


Kadınlara Dayak Meselesi: Nisa34 ayetinin tefsiri

"ERKEKLER kadınların koruyup gözeticisidirler; çünkü Allah erkeklerle kadınlar farklı alanlarda üstün yeteneklerle donatmıştır; bir de erkekler servetlerinden harcama yapmaktadırlar. Dürüst ve erdemli kadınlar hem (Allah’a) itaat eden, hem de Allah’ın koruduğu (iffeti eşlerinin) yokluğunda da koruyan kadınlardır. Sadakatsizlik etmelerinden çekindiğiniz kadınlara gelince: onlara önce öğüt verin, sonra yataklarında yalnız bırakın, (ille de dövecekseniz) bunlardan sonra DÖVÜN*. Bundan böyle yola gelirlerse onları incitmekten sakının. Allah, gerçekten yücedir, büyüktür."
* Veya darabe’nin alternatif anlamıyla: “ayırın”; yahut “ısrarcı olun”. Darabe Kur’an’da “getirmek, gezmek, mühürlemek, itmek, mahkûm etmek” anlamlarında kullanılır. Darabe fiili, darabe’d-dehru beynena örneğinde olduğu gibi Arapça’da “iki şeyi birbirinden ayırmak” anlamında da kullanılır (Tâc). Kur’an’da vurmanın tüm türleri yer alır, fakat bunların hiç birinde darabe fiili ve türevleri kullanılmaz: “yanağa tokat”, sakket (51:29); “yumruk” vekezehu (28:15); “kamçılamak, çırpmak” ehuşşu (20:18); “boynunu vurmak” kata’a (69:46). Rasulullah hiç kadın dövmemiş ve dövülmesine de izin vermemiştir: “Siz eşlerinizi köle döver gibi dövmekten hiç utanmıyor musunuz? Gündüz dövüp gece birlikte oluyorsunuz öyle mi?” (Buhârî, (67) Nikah, 93) “Allah’ın hizmetkarlarını hiçbir zaman dövmeyiniz.” (Ebu Davud, Nesâi, İbn Mace, Ahmed b. Hanbel), Rasulullah’ın eşlerinden bazlar maddî sıkıntılar gerekçe göstererek şiddetli geçimsizliğe sebep olunca, Hz. Peygamber onlar dövmeyi hiç düşünmemiş, Kur’an da bu durumda “dövmeyi” değil fakat “boşamayı”, bir başka ifadeyle “ayrılmayı” önermesini tavsiye etmiştir (Bkz: 33:28-32). Ayetin nüzul sebebi konusunda birçok farklı rivayet vardır. Taberî’ye göre bu âyetin iniş nedeni, kocası tarafından tokat yiyen bir kadının (Habibe bt. Zeyd) Rasulullah’a başvurması üzerine Rasulullah’ın aynı şiddette bir tokadın da kadın tarafından kocasına atılması hükmünü verince inmiştir. Bu âyet inince Rasulullah “ben bir şey diledim, Allah ise başka bir şey; şüphesiz Allah’ın dilediği daha hayırlıdır” demiştir. Kur’an Rasulullah’ın hükmünü onaylamamıştır; fakat burada dikkat çekici olan, Rasulullah’ın, kocasından yediği bir tokada karşılık, bir kadına aynı şiddette tokat atma hükmünü vermiş olmasıdır.

Hayat Kitabı Kur'an 
Mustafa İSLAMOĞLU

13 Ekim 2014 Pazartesi

Romantizm ve Siyaset

Şiddet yüklü son gelişmeler, bana bu iki kavram
arasındaki ilişkiyi biraz daha yakından düşündürdü. Aslında bu ilişki duygu-akıl karşıtlığından besleniyor. Romantikler, 19. Yüzyıl'da Aydınlanma'nın baştacı ettiği akıl kavramına karşı çıkıyor ve duygularla temellendirilmiş bir hayâtı savunuyordu. Aralarında duyguları bireysel kılan ve kendilerini toplumsaldan soyutlayanlar olduğu kadar; bunu toplumsallaştıran, siyâsallaştıran ve böylelikle aklın inşâ ettiği yeni bir dünyânın kurulabileceğine inananlar da çıkıyordu. Siyâsal romantizm, belli bir açıdan bakıldığında, siyâseti duygulara açması nedeniyle, onu çeşitlendiren, zenginleştiren bir olgu olarak görülebilir. Ama bunun sınırlarının tartışmaya açık olduğunu düşünüyorum.
Romantizm, bazılarına göre de gerçeklerle başa gelememeyi ve ondan uzaklaşmayı ifâde eder. Sınırlar da zâten burada tartışmalı hâle geliyor. Yâni, romantizm gerçeği algılama tarzı olarak sorunlu olmayabilir. Ama eğer, gerçeğin yerini alan bir başka gerçekliğin inşâsına dönüşüp, onu da gerçeğin yerine koymaya başlıyorsa, çok sorunlu bir noktaya gelmiş oluyoruz. Bu durumda hayâlkırıklığı kaçınılmaz oluyor. Keşke bununla sınırlı kalsa: Hayâlkırıklığı da insanı gerçekle buluşturacak değerli bir deneyim olabilir. Ama siyâsal romantizm sorunu derinleştirebiliyor. Duyguların kamçılamasıyla, zihinlerdeki egemenliğini pekiştiren romantik gerçeklik, gerçeğin yerini almaya dönük şiddet yüklü bir eylemliliği doğurduğunda ise tablo daha da kararmaktadır. Siyâsal romantik târihin bunun sayısız örneğini barındırdığı söylenebilir.
Siyâsal romantizmin başka bir etkisinin de, zihinsel bir tembellik ve kolaycılık olduğunu düşünüyorum. Gerçek ile başa gelinemediği durumda, duyguların seferberliği ve bunun şiddete tahvil edilmesi görece bir tatmin sağlıyabiliyor. Diğer taraftan bunun habisleşmesi ve derin bir sorumsuzluğu pekiştirme tehlikesi de var.
Doğrusu Kürt siyâsal hareketine baktığımda, bunun alâmetlerini uzun bir zamandır gözlemekteyim. Ne yazık ki, son gelişmelerden sonra, bu konuda artık bir kanaatim de oluşmuş durumda. Romantik Türkiye solundan gelen bütün sıkıntıların bu harekette katmerlendiğini görüyorum. Bu hareketin repertuarını oluşturan, 'demokratik özerklik', 'kantonlaşma', 'devrim' vb kavramların urlaştığını ve onu üreten zihinlerde de taşınamaz hâle geldiğini görüyorum. Bu kavramların içeriklerinin ne olduğunu artık kendilerinin de bilmediğini ve daha önemlisi bilmek istemediklerini düşünüyorum. Hareketten gelen her teklif, içeriğinin hep 'almakla' ilgili olan ve sorumluluğu (kendilerine göre) karşı tarafa yıkan bir sunuma dönüşüyor. 'Ben istiyorum, sen de yap' diyen dayatıcı bir bakış bu. Gâliba müzakereden anladıkları bu kadar. Hemen ardından da, 'eğer yapmazsan şiddet geri döner' mealindeki tehdit yüklü cümleler geliyor. Geçenlerde, bizi kuşatan siyâsal kültür üzerine Etyen Mahçupyan ile sohbet ediyorduk. Mazlûmiyet ve mâsumiyet arasında kurulu, benim de katıldığım sorumsuzluk yüklü tuhaf bağları dile getirdi. Mazlûm olanın kendisini ebedî mâsumiyet kazanmış olarak algılaması ve sorumsuzluğunu meşrulaştırması ne kadar çocukça bir bakıştır!.
Kürt hareketi Türkiyelilik ekseninde bir bilinç geliştirmekte çok zorlanıyor. Pan-Kürdizm duygusallığına savrulmayı daha kolay buluyor.( Oysa yaşanmış bir tecrübe olarak Pan-Türkizm'den öğrenecekleri çok şey var). Kürt sorununun artık sâdece bir Türkiye sorunu olmadığı çok âşikâr. Ama bu yeni durum, Kürt sorununun çözümünün ağırlıklı olarak burada, Türkiyelilik üzerinden ortak sorumluluk geliştirmekten geçtiğini unutturmamalıdır. Pan-Kürdist yorum, bunun ucuz bir fırsatçılık güden basit bir siyâsal romantizm ve mâceracılık ile savsaklanmasıdır. Sûriye'de doğan eski düşmanları doğal müttefik hâline getiren bir boşluğun 'fırsatları' üzerinden yaşananları; bir zaman Rousseau'yu ve daha sonrasında da cümle romantik demokratları büyülemiş olan İsviçre'nin târihsel bir gerçeği durumundaki kantonlaşma ile etiketlemek ve 'Rojawa Devrimi' olarak okumak siyâsal romantik bir miyopidir. Kayma şurada: Kürt sorununun büyük fotoğraftaki konumuna bakılmıyor; optik bir kaymayla bu sorun büyük fotoğrafın kendisi zannediliyor. Bu bizi, yukarıda ortaya koymaya çalıştığım siyâsal romantizmin habis sorununa getiriyor. Kürt siyâsetçiler (yoksa militanlar mı demeliyiz?) türlü saptırmalarla zihinlerinde inşâ etmiş oldukları gerçekliği, gerçeğin yerine koyarak sokak çağrısı yaptılar. Onlarca insanın ölümünde birinci derecede pay sahibi oldular. Bu zihinsel yapay gerçeklik ise ondan bağımsız olarak işleyen gerçeğe çarptı. Bu her şeyden önce, normalleşme döneminde ilk defa, PKK yıldırısı ve 90'ların devlet baskısının dışında bir hayâtın da varolduğunu gören; ama son olaylarla günlük hayatı zehir edilen dükkanları yakılıp yıkılan, yağmalanan Kürtlerin gerçeğidir. Kürt siyâseti eğer onların siyâsetini üretecekse hem Türkiye'ye hem de bölgeye katkı yapacaktır. Değilse meşruluğunu ve tabanını kaybecek, mâceracı bir azınlığa dönüşecektir. Târih romantizmi üretmiştir ama, romantizmin târih ürettiği görülmemiştir.....

Öne Çıkan Yayın

RAB NE DEMEKTİR? MUSA PEYGAMBER CEVAPLIYOR:

__ Kimmiş bakayım sizin Rabbiniz ey Musa? __ Bizim Rabbimiz her şeyin YARATIŞINI (helqehu) takdir edip, sonra da yaratılış AMACINA (heda) y...