10 Temmuz 2021 Cumartesi

Vasat Ümmet - Dr. Ahmet ÖZ

- Konuştuğumuz dil olan Türkçe sözlüklerde "vasat" kelimesi, "orta" anlamında kullanılmaktadır.


"Vasat insan" veya "vasat öğrenci" dediğimizde, ne iyi ne kötü, orta halli insan anlaşılır. Aynı şekilde herhangi bir eşya için de "vasat" dendiğinde, o eşyanın ne işe yaramayacak kadar kötü ne de çok iyi bir kalitede olduğu ifade edilmiş olur. Biz bu çalışmamızda "vasat" kelimesini bu anlamda değil de "olması gereken en ideal durum veya davranış" anlamında kullandık. (11)

Ayasofya Üzerine

 AYASOFYA'nın tekrar cami olarak açılmasına sevindim.

AYASOFYA tarihi bir sembol. Semboller önemlidir. Üzerlerinde oynanmaya gelmez.
Ancak şunu da unutmayalım ki sembollerin asıl özgül ağırlığı taşıdıkları mana ve ruhtur. Mana ve ruh olmazsa sembol içi boş bir aldatmaca olur.
AYASOFYA demek ilk elden namaz demek. Ayasofya açılsın diyenler namazlarına riayet ediyorlar mı? Namaz demek, Allah'ın uluhiyetine boyun eğmek demek ve fahşadan uzak durmak demek. Ayasofya açılsın diyorsak buna riayet edelim ki sembol sırıtmasın.
AYASOFYA demek, Osmanlı demek ve ümmet demek. Ayasofya açılsın diyenler, ümmet hakikatini gözetiyorlar mı? Yoksa üniter ve dar ulusçuluğu mu benimsiyorlar?
Bu ve benzeri sorulara olumlu cevaplar vererek Ayasofya sembolünü güçlendirebiliriz. Aksi halde o da başörtüsü gibi değersizleştirilir.
Ayasofya'nın açılmasına sevindim. Zira kemalist zorbalık eliyle düşmana gözkırpıldı. İnşaallah Türkiye ümmet ufkuna kavuşur bu sembolün taşıdığı ruhla. Biz müslümanlar olarak kemalist zorbalığın ve dar ulusçuluğun/türkçülüğün kalıplarından kurtulmadıkça isterse 10 tane ayasofya açılsın bizce anlamı yok. Bu nedenle, Türkiye müslümanlarına sembollerin ruhlarını da ihmal etmemeleri tavsiye ediyorum. Sembol kurtuldu ise arkası da gelir inşallah.... Umutluyum...

*

Ayasofya konusunda hıristiyanları kışkırtan ifadeleri doğru bulmuyorum. Müze ucube bir şeydi. İnançlı hıristiyanlar da belki dua ve ibadet edileceği için sevinçlidir. Hatta yöneticiler belli bir yeri hıristiyanlar için de ibadet alanı yapabilir. Dini değer ve semboller kışkırtıcı tarzda sunulmamalı.
Ayasofyanın camiye çevrilmesine sevinen müslüman, hayatındaki İslam nerde? Hangi seviyede!?
Önemli olan bu. Hesapta sorulacak olan bu...

1 Temmuz 2021 Perşembe

Nohut... Bereket... Kapitalizm

Dün(01.07.2019), annemle nohut

toplamaya gittik halamların köyüne. Biçerden sonra yere düşen veya hiç biçilmemiş nohutları toplamaya. Benim için asıl önemli olan şey şuydu: Allah'ın verdiği nimetler eğer toplanmaz ise toprağa karışıp boşa gidecekti. Nimeti önemseme ve asıl olarak tabiat ile içiçe olma adına geldik. Güzel bir zaman geçirdik. Hem de sıla-i rahim yaptık. 

30 Haziran 2021 Çarşamba

Z Kuşağı Üzerine Düşüncelerim

 Z-kuşağı üzerinde biraz düşündüm. Her şeyi sorgulayan, aklını kiraya vermeyen vs özellikleri vurgulanıyor. 

Mesela nefis ve irade kontrolleri ne durumda bilmiyorum....

26 Haziran 2021 Cumartesi

"Dindarlığını Allah Göster, Bana İnsanlığın Lazım" Sözü Üzerine

Bu söz, 

kanaatimce içi boş ve yanıltıcıdır. Görünürde parlak olsa da, yer yer insanın işine yarasa da ve dindarlık bilinci zayıf insanların hoşuna gitse de..

Peki.. Neden❓

25 Haziran 2021 Cuma

Ayetler Üzerinden Sırat-ı Mustakim'in Özellikleri

Fatiha suresinde her gün Yüce Rabbimizden dilediğimiz “bizi dosdoğru yola ilet” duasında bu yolun özellikleri nelerdir, onunla ilgili mini bir araştırma yaptık. Dua ediyoruz ama arka planının dolu olması gerekir. Doğru yolun gereklerini eğer yerine getirme çabasında olmazsak duamızın arka planı güçlü olsun.

22 Haziran 2021 Salı

Mürted ve Cezasına Dair - Prof. Abdurrahman ATEŞ

 Abdurahman Ateş(*)

Kur’ân, mürteddin durumu ile ilgili olarak dünyevî bir cezadan açıkça söz etmemekte, sadece ahiretteki cezayı hatırlatmakla yetinmektedir

İslam hukukunda, Müslüman iken kendi iradesiyle İslam’dan çıkan kimse anlamında kullanılan “mürted” veya dinden çıkma eylemi anlamındaki “irtidad”ın kapsamı ile bunların cezaları, İslam’ın erken dönemlerinden bu güne tartışma konusu olmuştur. Konuyla ilgili delillerin zahirinden hareketle ortaya konan hükümler ile delillerin arka planı dikkate alınarak yorumlanması suretiyle elde edilen hükümler farklı sonuçların elde edilmesine neden olmaktadır. Bu yazıda netameli olan bu konu ile ilgili delillerden elde ettiğimiz sonuçları değerlendireceğiz. Gerek Kur’an, gerekse Hz. Peygamber ve sahabe uygulamaları referans alındığında İslam’ın, Müslüman olmayanlara, (başkalarına kabul ettirme ve zorlama şeklinde olmaması şartıyla) dilediği gibi inanma ve inançlarını yaşama özgürlüğü tanıdığı görülecektir. “Dinde zorlama yoktur.” (Bakara 2/256); “Dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin.” (Kehf 18/29); “Eğer Rabbin dileseydi bütün insanlar iman ederdi, ama insanların kendi iradeleriyle inanmalarını istediği için bunu istemedi. Şimdi sen mi iman etsinler diye insanları zorlayacaksın?” (Yûnus 10/99) âyetleri de bu gerçeğe işaret etmektedir.

19 Haziran 2021 Cumartesi

Hayatı Anlam Zemininde Yaşamak

 Hayatı anlam/maksat seviyesinde yaşayanların 1 dakikası bile çok değerlidir. Anlamı hazmetmek ve perçinlemek için zamana sürekli ihtiyaç vardır. Anlamı elde etme araçlarından/eylemlerinden biri "kitap okuma" ve diğeri ise "tefekkür etmedir"..

Düşünün tüm bu bahsettiğim süreci kimi insanlar sadece ve sadece oyunla, ma'layani şeylerle geçirir ve değerli zamanı biter. Acıkır yemek yer. Uykusu gelir uyur. Böylece anlamdan uzak bir hayat fasid bir şekilde döner durur.

Ancak anlam/gaye/ufuk yükünü omuzlayanların, hayata/zamana bakış açıları çok farklıdır..
Size anlamlı/gayeli ve dahası akıl ve kalp eksenli (yani duygu ve düşüncenin aktif olduğu) bir yaşam süreci tavsiye ederim. Sadece yeme ve uyuma (fiziksel ihtiyaçlar düzeyi) eksenli değil..
Bu iki yaşam tarzının kilit noktası ise "başkalarını düşünmektir". O da anlamlı hayatın pratik tezahürüdür.. Bundan kasıt başkasının hakkını hukukunu/menfaatini gözetmektir, savunmaktır.
*
Hayatlarında anlamı bulamayanlar, öldükten sonra sadece mide/haz seviyesinde yaşadıklarını anlayacaklar. Bizce hayatın anlamı Allah'tır. Onun dosdoğru yoludur.

Öne Çıkan Yayın

RAB NE DEMEKTİR? MUSA PEYGAMBER CEVAPLIYOR:

__ Kimmiş bakayım sizin Rabbiniz ey Musa? __ Bizim Rabbimiz her şeyin YARATIŞINI (helqehu) takdir edip, sonra da yaratılış AMACINA (heda) y...