5 Ekim 2021 Salı

Aşık Paşa Tarihi'nden Kesitler

 Aşıkpaşazade tarihinde Sırbistan için Laz vilayeti ibaresi kullanılıyor. İlginç....

*
Bununla beraber bol bol gaza ile ganimet ve esir/cariye elde ediliyor. Kitap sadece savaşları anlattığı için sürekli savaş halinde bir topluluk gibi görünüyor Osmanlı... Hünkar alınamayan hisar için "yağma" komutu verince o hisar kesin alınır. Ama kız almalar olunca iş sukunetle hallolur. Yani karşı taraf kızımı sana cariye olarak gönderiyorum deyince, savaş sukünete dönüşüyor....
*
Bir iki kesit sizlerle paylaşmak istiyorum. Osmanlı hakkında elbette değerlendirme yapmak için bir kaynak yeterli değil...
*
"Sultan Murad Üngürüs (macaristan) ülkesini görünce Belgrad'ın Üngürus'un kapısı olduğunu anladı. Bu kapıyı açmak istedi. Asker toplayıp, Belgrad'ın üzerine yürüdü. Hisara savaşır gibi oldular. Sava nehrini geçip İline'ye akın ettiler. GAZİLER ÇOK GANİMET ELDE ETTİ. ÖYLE Kİ BİR ÇİZMEYE BİR GANİMET ALINABİLİYORDU.
Ben fakir de yüz akçeye bir oğlan aldım. "İslam ortaya çıktığından beri beri böyle bir gaza olmadı" derlerdi, doğrudur.
Ben fakir de o seferde bulunmuştum. Bir gün Hünkar'a vardım. Bana esir verdi. Ben, "Devletlü sultanım! Bu esiri götürmeye at gerekir. Bunun için de akçe gerekir" dedim. Beş bin akçe ve iki at verdi. Dokuz baş esir ve dört atla Edirne'ye geldim. Esirlerin bir kısmını da ikişer yüz akçeye sattım." (sayfa 219)
*
"Bir gün Murad Han Gazi, vezirlerine, "Şu Selanik denilen yer uzak mıdır?" diye sordu. Vezirler, "Sultanım! Siruz'dan hünkar yürüyüşüyle dört konaklık mesafedir" dediler. Hünkar, "öyleyse niçin duruyorsunuz? Tez sefer hazırlığı yapın" dedi. Toplar, mancınıklar hazırladılar. Gelibolu'dan gemiler getirdiler. Gaza niyetiyle çağırıp yürüdüler ve hisarın üzerine vardılar. Etraftan pek çok gazi geldi. Savaşa başladılar. Günlerce savaş oldu. Sonunda Hünkar, "Hey paşalar! Bu hisarı almaya çare bulun" dedi. Evrenesoğlu Ali Bey, "Hey Sultanım! Bunu yağma etmek gerektir ki alınsın" dedi. Sultan Murad Gazi, "bu hisar yağmadır" ded, Gaziler yağma haberini işitince, her taraftan yürüdüler, merdiven getirdiler "ha" deyince hisarın içine koyuldular. Böylece hisar fethedildi. Ganimet malları alıp, kafirleri esir ettiler, şehrin evleri boş kaldı, isteyen verdiler. Vardar Yenicesi'nin halkını sürüp buraya getirerek yerleştirdiler. Kısacası küfür diyarını İslam diyarı yaptılar (!) (parantezli ünlem bana ait/mtosun) (sayfa210)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder






Öne Çıkan Yayın

RAB NE DEMEKTİR? MUSA PEYGAMBER CEVAPLIYOR:

__ Kimmiş bakayım sizin Rabbiniz ey Musa? __ Bizim Rabbimiz her şeyin YARATIŞINI (helqehu) takdir edip, sonra da yaratılış AMACINA (heda) y...